• Chinese consumenten boycotten internationale merken waaronder H&M en Nike.
  • Deze merken hebben verklaard geen katoen meer te gebruiken die uit de Chinese provincie Xinjiang komt.
  • Eerder deze week legden de VS en andere westerse landen China sancties op, omdat het land gebruikmaakt van dwangarbeid.

Tenminste 11 westerse merken worden in China bedreigd met een consumentenboycot, omdat ze weigeren nog langer katoen uit de provincie Xinjiang te gebruiken die naar verluidt door dwangarbeiders geproduceerd wordt. 

Maandag legden de Verenigde Staten, de Europese Unie, Canada en het Verenigd Koninkrijk sancties op aan China vanwege “repressieve praktijken tegen Oeigoerse moslims en andere etnische minderheden in Xinjiang”.

Nadat de sancties waren opgelegd verschenen op het socialemediaplatform Weibo eerdere verklaringen over mensenrechtenschendingen in Xinjiang van retailers als H&M en Nike, vergezeld door oproepen van gebruikers om deze merken te boycotten.

Ook andere merken die in een verklaring opriepen tot het boycotten van katoen uit Xinjiang werden scherp bekritiseerd. 

Insider heeft contact opgenomen met de desbetreffende merken en de eventuele verklaringen opgetekend die de bedrijven in gesprek met Insider of elders hebben gedaan.

Het gaat tot dusver om 11 merken die in China de gevolgen ondervinden van hun kritiek op dwangarbeid. We hebben ze hieronder op een rij gezet.


H&M

Hennes & Mauritz (H&M) heeft in het afgelopen jaar fors meer winst geboekt. Dat bleek woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het gebroken boekjaar 2013-2014. De op één na grootste kledingketen van Europa zei tevens optimistisch te zijn over 2015. De jaarwinst van de modeketen steeg met 12 procent tot krap 20 miljard Zweedse kroon (2,2 miljard euro). De omzet van 151 miljard kroon viel op basis van gelijke wisselkoersen 18 procent hoger uit dan een jaar eerder. Daarbij opende het bedrijf vorig jaar 379 nieuwe winkels, oftewel meer dan een winkel per dag. In het eind november afgesloten vierde kwartaal steeg de winst met 7 procent tot 6,2 miljard kroon. De omzet ging met 11 procent omhoog naar 42,6 miljard kroon. 400 nieuwe winkels Topman Karl-Johan Persson liet weten dat de eerste maanden van het nieuwe boekjaar, dat voor H&M in december begint, wederom gunstig zijn verlopen. In december namen de verkopen met 15 procent toe. Voor januari rekent de onderneming op een toename met 14 procent. De keten denkt dit jaar vierhonderd nieuwe winkels te openen, onder meer voor het eerst in Taiwan, Peru en Zuid-Afrika. De meeste nieuwe winkels zullen echter in China en de Verenigde Staten hun deuren openen. Daarbij wordt de online-verkoop verder uitgebreid en zullen concepten zoals H&M Beauty in honderden winkels worden ingepast.
Foto: EPA

Het Zweedse H&M zegt in een verklaring geen katoen meer te gebruiken die afkomstig is uit de autonome Oeigoerse regio Xinjiang en heeft de samenwerking met een plaatselijk Chinees garenbedrijf opgezegd.

In een verklaring schrijft de retailer dat het "diep bezorgd is door berichten van mensenrechtenorganisaties en media waarin gesproken wordt van dwangarbeid". 

De verklaring van H&M zong rond op Weibo. Producten van H&M werden uit Chinese webwinkels verwijderd, waaronder Alibaba en JD.com. Het Chinese Baidu Maps verwijderde de locaties van de H&M-winkels. Uit berichten op sociale media blijkt dat minstens 50 H&M-filialen in China gesloten zijn uit angst voor protesten.


Nike

Nike Beijing
Klanten staan in de rij voor de opening van de Nike flagshipstore in Beijing op 20 januari. Foto: VCG/VCG via Getty Images

Nike kwam met een eigen verklaring over het gebruik van katoen uit de bewuste regio. "We maken ons zorgen over de berichten van dwangarbeid in, en gelieerd aan Xinjiang. Nike betrekt geen producten uit deze regio en onze toeleveranciers gebruiken evenmin textiel of gesponnen garen afkomstig uit deze provincie."

Uit protest werden op Weibo video's gepost van brandende paren Air Jordans en Air Force 1's. De Chinese acteur Wang Yibo beëindigde zijn contract met Nike als gevolg van de verklaring. 


Adidas

Adidas store
Foto: REUTERS/Christian Hartmann

Ook Adidas heeft verklaard geen textiel of katoen af te nemen uit de regio. Als gevolg daarvan beëindigden de Chinese beroemdheden Yang Mi, Jackson Yee en Dilraba Dilmurat hun relatie met Adidas, zo meldt Vice.


Converse

converse all stars
Foto: PYMCA/Universal Images Group via Getty Images

De Chinese beroemdheden Zhang Yixing, Ouyang Nana en Bai Jingting staakten alle samenwerking met schoenenmerk Converse naar aanleiding van de verklaring, meldt The South China Morning Post.


Burberry

GettyImages 1229771391
Burberry's vlaggenschip-filiaal in de Londense Bond Street. Foto: LightRocket/Getty Images

The People's Daily, een krant die door de Chinese Communistische Partij gecontroleerd wordt, noemde Burberry als één van de bedrijven die geen gebruik meer willen maken van katoen uit Xinjiang.


Calvin Klein

Een Calvin Klein-filiaal in Mexico City. Foto: Henry Romero/Reuters

Ook de Chinese beroemdheid Zhang Yixing stopte met het promoten van producten van Calvin Klein als gevolg van de verklaring.


Under Armour

under armour
Foto: REUTERS/ Lucas Jackson

Under Armour's verklaring is in lijn met die van de anderen. "Under Armour is ten diepste bezorgd over de geloofwaardige berichten van dwangarbeid en ander misbruik in en buiten de regio Xinjiang." Het sportmerk staat op de lijst met te boycotten merken. 


Tommy Hilfiger

preppy clothing tommy hilfiger
Foto: Getty Images/Vittorio Zunino Celotto

Volgens Vice hebben verschillende Chinese sterren verklaard het kledingmerk niet meer te zullen promoten naar aanleiding van de controverse rond het Xinjiang-katoen.


New Balance

New Balance military
De 950v2 sneaker van New Balance. Foto: AP Photo/Stephan Savoia

De Chinese krant The People's Daily noemde ook New Balance als één van de bedrijven die niet langer katoen uit Xinjiang gebruiken. 


Gap

Gap
GAP-filiaal in Manhattan. Foto: Reuters/Eduardo Munoz

Gap verklaarde het volgende: "We informeren u dat we geen enkele kleding uit Xinjiang betrekken" en dat de onderneming een "strikt beleid voert tegen het gebruik van dwangarbeid." Met als gevolg dat ook Gap op de Weibo-lijst belandde om geboycot te worden door de Chinese consument.


Zara

zara store
Foto: Sean Gallup/Getty Images

Op haar de website van het Spaanse kledingmerk Zara prijkte een verklaring die het gebruik van dwangarbeid "zeer verontrustend" noemde. De verklaring staat er niet meer, maar Zara is toch op de Weibo-lijst terechtgekomen. 


Lees meer over China: